22-okt t/m 29-okt - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nick Verschuur - WaarBenJij.nu 22-okt t/m 29-okt - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nick Verschuur - WaarBenJij.nu

22-okt t/m 29-okt

Blijf op de hoogte en volg Nick

29 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

23-okt t/m 25-okt
Deze werkweek was een leuke maar ook zeker een hardwerkende werkweek. Ik ben deze week druk bezig geweest op mijn stage om mijn eigen ontworpen concept werkelijkheid te maken. Dit gaat aardig goed, maar het is wel wennen hoor dat je gemaakte product niet precies hetzelfde is dan dat wat je getekend hebt. Maargoed dit is wel zeker goed voor mijn ontwikkeling. Verder heb ik in de avonden nog veel gesport. Ik heb zelfs mijn 2de doelpunt voor de flying Dutchmans mogen zetten! Ik zeg: "goed bezig!"

26-okt Tja en dan het weekend... Er is zoveel gebeurd dat ik diep moet gaan graven... Op de vrijdagavond namen we deel aan een voetbaltoernooi. Bij dit voetbaltoernooi moest je 5 tegen 5 spelen en tja die prijs binnen slepen want het kosten weer 7 euro. En tja op deze avond heb ik weer een nieuwe sportieve kant van mij gevonden: Keeper! De eerste wedstrijd verloren we dit omdat we aan elkaar moesten wennen in het veld maar ook omdat "van de sar" nog niet warm was.. Er was zelfs een wedstrijd waarin de tegenstander een penalty kreeg.. Dit moest mijn moment worden dacht ik. Ik moet alles wat ik fout had gedaan nu goed maken door deze bal voor de doellijn te houden. Opzich een niet zo moeilijk opdracht als je het zo hoort.. Alleen als je ziet dat de bal 1,5 meter van je af licht dan was het toch wel van kan dit wel?? De scheids legt de bal klaar.. De jongen ze zijn voet neer en ramt met zijn maat 43 tegen de bal... Ik zie de bal de rechterbovenhoek in vliegen dus ik zet me af tegen de grond en ik spring 1 meter de lucht op met mijn goddelijke keepers lichaam die bal tegen te houden. En jaja ik had hem!! (Oke eerlijk gezegd stond ik in het doel en toen de jonge schoot draaide ik me half om met mijn gezicht en hij schoot tegen mijn benen aan...) Ik had hem dus wel:P. Maar de scheids keurde hem af omdat hij niet op zijn kut fluitje had geblazen.. Dus wij dachten mooi nu hebben ze hun penalty verpest.. Maar dat was dus niet zo ze mochten hem opnieuw spelen.. Nou heel het team flipte maarja dat mocht niet baten want ik stond weer 1 op 1 met de penalty nemer.. En tja je raad het al deze bal had ik dus niet.. Dit werd dus een gelijk spel. De wedstrijden daarop wonnen we of we speelde gelijk. We mochten door naar de halve finale.. Als we deze zouden winnen dan hadden we al prijs! Dus we moesten vlammen. Elke wedstrijd kreeg ik tips van de jongens hoe ik moest keepen en jaja dit werpte zijn vruchten af. Het ging steeds beter en we wonnen de wedstrijd, we mochten door naar de finale! We moesten nu tegen het team waar we in het begin van hadden verloren.. maarja toen hadden we nog geen goede teampsirit. En die was er nu zeker wel! Ik weet niet wat er met mij gebeurde maar ik hield ballen uit het net, geen idee hoe ik het deed maar ik deed het! En ja wij wonnen de finale ook nog! We kregen een medaille en en 12 flesjes drank! Deze waren trouwens snel op als ik achteraf erover nadenk... Maargoed we gingen snel naar huis, douchen en onszelf mooi opmaken want tja we moesten ons winst vieren! Ik wilde niet mee want ik was moe maarja er werd gezegd "Nick je moet mee, dit is de derde helft bij voetbal die hoort erbij!" En tja dat klopt wel dus hoppa in de taxi en gaan! Dit was weer een schitterende avond met de Mc Donalds als afsluiter!

27-okt We hadden vandaag op de planning staan om zo vroeg mogelijk te gaan surfen... jaja Surfen! Met een Board en golfen... Maar tja iedereen had het leuk gehad gisterenavond dus het werd pas om 1 uur dat we weg gingen. We kwamen aan en de golfen waren niet mega groot maar groot genoeg voor beginners.. Vond ik dan.. Dus hop naar de winkel en alles huren. Een mooi wetsuit en een gave roze surfplank. Heel het strand was bezaaid met surfdudes en mooie surfchicks:P Tja moet ik even melden he!
Geen idee hoe het surfen werkt maar gewoon gaan en we zien dan wel.. Dus wij als stoeren bikkels het water in met onze voeten... Binnen 10 sec stonden we weer op het droge.. Kkkk-ooouuuuddd dat het was! Ik had echt het gevoel dat mijn voeten van mijn benen af zouden vriezen. Maargoed we hadden ebtaald en we hadden maar een uur. Dus hop en gaan! We rende de zee in en we lagen snel op onze plank. Paddelen als een malle maarja je paddelt 2 meter en de golf blaast je weer terug voor 3 meter. Dus het was moeilijk maar ik zou en moest een golf pakken. Ik heb gepaddelt voor mijn vaderland! Eenmaal in het diepe, zie je de mooie grote golven en tja dan zit je tussen de pro's Zij surfde heel de golf af en konden al staan. Cooolll! Dus ik ging met mijn gezicht naar het strand liggen en wachten... En ja hoor daar kwam een golf. Hij pakte me en blies me wel een aantal meter mee.. geweldig maarja ik was zo onder de indruk ik lag nog steeds op mijn board.. Beetje jammer! Oke omdraaien en paddelen als een dolle! Eenmaal weer aangekomen lag ik weer klaar.. En ja hoor daar ging ik! Snel op mijn knieen en kijken of dat ging! Ge-wel-dig! Ook deze keer werd ik helemaal meegenomen en ik was trots ik zat op mijn knieen WOEHHHHH! En tja... nu moest ik weer terug paddelen. Ik dacht dat ik mijn armen zou verliezen zoveel kracht kost het om tegen de golfen te blijven paddelen. Maar ik moest en zou 1x moeten staan vadaag. Eenmaal uitgeput weer aangekomen te zijn bij de pro's lag ik weer klaar. Erg volgde veel golfen waar ik niks aan had.. Maar toen.. Een dikke zieke golf en ik dacht dit moet hem worden! Nou ik werd me toch meegenomen.. Heb er nu nog een whiplash door.. Maargoed ik ging snel op mijn knieen zitten en de eerste 2 meter ging ik op mijn knieen, maar ik moest staan. NU! En ik bracht mijn voorste voet op het board.. Nu alleen nog mijn achterste.. Kom op Nick Doe het nu!!!! En hop! Ik stond!! Jaaaaa! Ook al duurde het maat 5 sec ik stond en het voelde geweldig! En nu snap ik waarom al die gasten kunnen blijven paddelen. Je krijgt er zo'n kick van dat je ten eerste de kou van het water niet voelt en je voelt ook de pijn van je schouders niet.. Zo heb ik een uur lang gepaddelt en proberen te surfen. Het resultaat was dat ik 3x heb kunnen staan! Ik wist wel: Ik lever 1 stapavond in voor deze mooie sport!
Na het surfen gingen we lekker op een terrasje zitten met een drankje en wat lekker te eten. We moesten wel opschieten want tja om half 5 gingen we naar een township om daar te overnachten en de zondag daar door te brengen. We gingen per trein! Als je al aankomt in Kaapstad word je al afgeraden om met de trein te gaan maarja toch gingen wij met 20 man met de trein. Het zat bom en bom vol! Dus mensen die reizen met de NS niet zeiken! Er werd ons ook echt gezegd als we aankomen bij ons station duw met z'n alle door de deur want hij blijft maar heel even open en niemand gaat aan de kant voor je. Gelukkkig hebben we allemaal genoeg rugby gezien... Dus 1,2... GGAAAAANNNNN en PLOP! daar stonden we dan op het station in Gugulethu. Vanaf het station liepen we naar Mama Knoks daar zouden we een braai houden en vanuit daar zouden we onze "Mama" ontmoeten die ons onderdak aanboden. Je moest ze aanspreken met Mama anders waardeerde je ze niet.. Naja Prima! Heey Mam how is it! Hahah nee het ging het echt van Mama Nosinthu waar slapen wij vanavond:P We kwamen daar aan en de kinderen waren door het dolle heen. En tja wij dachten dat wij een "attractie"gingen zien in dat township.. maar het was andersom! Iedereen keek ons aan van wtf jullie zien er raar... blank... gek uit.. Maargoed de kinderen daarentegen hingen aan onze handen en spronken op onze ruggen. We speelde en voetbalde met ze. Na deze vermoeiende speelUREN kregen we dan eindelijk onze lekker braai.. We kregen kip met witte bonen in tomaten suas en een of andere wit plakkerig hoopje.. En tja we moesten met onze handen eten.. Die kip dat ging makkelijk! Maarja dan kom je aan bij die bonen met die witte drap.. Ik begon met 3 vingers en probeerde zo alles in mijn mond te stoppen. Dit was super moeilijk eingelijk en vooral die bonen want al die tomatensap glibbert tussen je vingers door. Ik beon zo'n klein kind is te bestuderen hij gebruikte 5 vinden en werkte het naar binnen alsof het niks was.. Oke let's go hup die hadn door het eten en stauwen! En verdomd het werkte ik kreeg mijn bordje mooi schoon! Na deze lekkere braai gingen we allemaal naar onze eigen slaapplek. Wij sliepen bij Mama Nosinthu, het was een redelijk mooi huis met hier en daar wat vervallen stukken maar ondanks dat hadden we erger verwacht. We hadden zelfs allemaal een matras met een kussen. Je voelde de vering in het matras wel maargoed beter als op de grond slapen.

28-okt De volgende morgen werden we netjes gewekt door onze mama. We kregen voor onbijt thee, met brood jam en een bakje cornflakes met melk. Het smaakte goed! We moesten wel opschieten want we moesten naar de kerk. Na een klein stukje lopen kwamen we dan aan... De kerk! En nee dit was niet zoals je de kerk zou verwachten met een mooi orchel en glas in lood raampjes. Dit was een gewoon gebouw waar alles in zou kunnen gebeuren. Er stonden een paar rijen stoelen en voor ons stond ipv een altaar een prodium met een klein bandje.. OKe oke dit is wat anders! In de mis werd in het Khosa en engels gepraat.. Maar wat was dit indrukwekkend! De mensen zongen allemaal hard mee en ze gaven zich ook helemaal over aan de muziek maar ook zeker aan god. Normaal ben ik heel nuchter in de kerk maar dit was geweldig en dit was een heel apart gevoel. Dit sprak me aan! Ik kan jullie niet uitleggen hoe het was, dit is een belevenis die je zelf moet beleven dus ik ga jullie ook niet lastig vallen met een uitleg waar je je niks bij voor kan stellen. Maar het was Geweldig!
Na deze mooie ervaring gingen we door met een tour door de township met een Tourguide. Na een lange wandeling van 2 uur kwamen we dan eindelijk bij onze eindbestemming. Mzoli's. Dit is een plaats in een township waar iedereen uit dat township is met muziek en heel veel eten! Het was warm van de zon maar ook zeker van de drukte. Ook dit is onbeschrijfelijk! We gingen los op de muziek en ondertussen genoten we van het mooie weer! De beats bonsde door je oren en tja.. dit was gewoon geweldig om zoveel "arme" mensen te zien genieten van zo iets moois! Na enige tijd wachten kwam dan eindelijk ons eten dat we besteld hadden.. We wachten wel 3 uur en het was dan ook binnen 3 minuten weg. Gewoon een bak van 1 meter bij 50 cm en 20 cm hoog gewoon helemaal weg! En ook aan deze mooie dag kwam weer een einde! We gingen terug naar ons hotel! Iedereen was daar ook wel weer blij mee hoor want iedereen voelde zich vies en was toe aan een zwembad.. dusja dan regelen we dat maar he! We lagen na deze schitterende dag lekker aan het zwembad met een muziekje erbij en genieten maar. in avond hebben we nog lekkere lui een film gekeken en toen zijn we weer vroeg gaan slapen want tja een drukke werkweek staat weer voor de boeg!

29-okt Tja het was weer moeilijk opstaan vandaag! Eenmaal in de douche schrok ik toch wel hoe bruin/rood ik ben geworden van het weekend. Het schitterende weer is dan toch echt begonnen! Tja spijtig voor jullie in Nederland maarja je moet maar zo denken na de winter komt er ook bij jullie een zomer! Vanuit mijn stage zeg ik gegroet en tot het volgende verslag!

  • 29 Oktober 2012 - 15:44

    Monique Verschuur:

    Oh, wat een beroerd weekend is het weer geweest. Nog flink oefenen met surfen dan zullen we dit schouwspel binnenkort eens komen bekijken

  • 29 Oktober 2012 - 16:53

    Hans Van Den Dungen:

    Ja Nick, het is daar net Nederland. Hier doen ze ook padelen, maar dan in een kooi en de mensen hebben zich hier vroeger ook overgegeven aan de kerk. Maar dat komt er nu allemaal uit.
    Maar een prachtig en voor ons leerzaam verslag. Wat doe jij een indrukken op. Nou maak er maar weer iets van deze week en vooral genieten, want werken kun je nog lang genoeg met deze regering.

    NB: Je kunt die gatsby voor je vader al wel bestellen. Hij is echt heel veel afgevallen. Ik herkende hem niet meer, met die spille beentjes en de tennispet zakte helemaal over zijn oren. Echt een goddelijk figuur.l

  • 29 Oktober 2012 - 20:43

    Peter Verschuur:

    Weer een leuk beeldend verhaal Nick. Ben wel benieuwd hoe zo'n orCHel klinkt, ik luister altijd naar een orgel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nick

Actief sinds 19 Juli 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 15303

Voorgaande reizen:

21 September 2016 - 01 Februari 2017

Stage in Australië

30 Juli 2012 - 28 Januari 2013

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: